Veiledning av veisøkere under press fra omgivelsene

Hva gjør vi når vi møter veisøkere som kjenner på press og forventninger fra samfunnet og omgivelsene sine når det gjelder valg av utdanning eller arbeid?

Hva gjør vi når vi møter veisøkere som kjenner på press og forventninger fra samfunnet og omgivelsene sine når det gjelder valg av utdanning eller arbeid? 

Press og forventninger som kan gå på akkord med det de egentlig ønsker selv.
Møt Cathrine fra ungdomsskolen, Hege fra universitets og høgskolesektor og Janne fra et karrieresenter som reflekterer rundet dette. 

Bruk gjerne refleksjonsspørsmålene til egenrefleksjon eller test ut metoden Etisk refleksjon i team hos dere.  Du kan laste ned alle refleksjonsspørsmålene i en egen presentasjon. 

Du finner også handlingen i filmen oppsummert i stikkord og tips til relevante ressurser.

Stikkord til filmen

  • God informasjon 
  • Møte foreldre 
  • Gruppeveiledning 
  • Være oppmerksom på press rundt valg 
  • Trygghet i valg 
  • Lytte til den enkelte 
  • Karriereknappen “Meg i kontekst” 


Ressurser til filmen

  1. Hvordan veilede veisøkere som opplever press for hvilke karrierevalg de skal ta? Og hva når presset går på akkord med veisøkers egne ønsker? 
  2. Hvilke etiske utfordringer møter du på? 
  3. Hvordan kan du som karriereveileder ha nytte av den etiske refleksjonsmodellen for å utforske den etiske utfordrende situasjonen? 
  4. I hvilken grad bør du støtte veisøker i å bryte ut av forventninger og mønstre? 
  5. Hvilken konsekvens kan det få for veisøker å bryte med andres forventninger? 
  6. Hvordan kommer slike situasjoner som i eksemplet til uttrykk på din arbeidsplass?     
  7. Hvilken utdanning eller jobb synes du vil være det beste valget for en ung veisøker? 
  8. Spiller det noen rolle for veisøkere om karriereveiledningen er individorientert eller ikke? 
  9. Når et det etisk forsvarlig at karriereveiledere rekrutterer veisøkere til spesifikke utdanninger eller jobber?