Kvalitetspakken: Tilbud og innhold

Det er et mål å jobbe strukturert og systematisk med å utvikle et karriereveiledningstilbud som er tilgjengelig og som gir veisøkere et godt utbytte.

Det er et mål å jobbe strukturert og systematisk med å utvikle et karriereveiledningstilbud som er tilgjengelig og som gir veisøkere et godt utbytte. Det innebærer å bruke ulike former for veiledning og faglig forankrede metoder, og å tilpasse veiledningen og aktivitetene til den enkelte veisøker. 

Dette innsatsområdet handler om hvor tilgjengelig tjenesten er, innholdet i karriereveiledningstilbudet og veisøkers utbytte. 

For deg som leder kan det være nyttig å være bevisst på at karrierelæring skal bidra til at veisøker får styrket sin karrierekompetanse, og blir bedre i stand til å håndtere liv, læring og arbeid, også i forandring og overganger. Å bidra til karrierekompetanse er et av målene for utbyttet av karriereveiledning.   


Hva sier andre ledere?

I denne refleksjonsfilmen får du høre fra to ledere som diskuterer hvordan de jobber med innsatsområdet tilbud og innhold.

Bruk gjerne stikkordene fra filmen som utgangspunkt for refleksjon.

Stikkord fra filmen

  • Tilgang til tjenestene 
  • Markedsføring 
  • Bredt tilfang av verktøy 
  • Kommersielle aktører 
  • Metodefrihet 
  • Faren ved enkle og konkrete svar 
  • Hånden som holder verktøyet er viktig 

Refleksjonsspørsmål til deg som leder

  1. I hvilken grad legges det til rette for karrierelæring og karrierekompetanse i karriereveiledningen? 
  2. Er dette noe karriereveilederne er opptatt av? 
  3. Ønsker du som leder at dette skal være et tema dere skal jobber mer med? 
  4. Hvilke vurderinger gjør du om valg og bruk av verktøy i veiledningen? 
  5. I hvor stor grad er veiledningstilbudet tilpasset den enkelte veisøker? 
  6. Er du som leder opptatt av at veiledningstilbudet er differensiert? 
  7. Er dette et tema du som leder ønsker å jobbe mer med?