- Tema
- Karrierekompetanse
- Karrierelæringsaktiviteter
Vil dere utvikle karrierelæringsaktiviteter?
Her får dere gode tips til hvordan dere kan gå frem hvis dere har lyst til å utvikle og samle egne karrierelæringsaktiviteter.
Tenk gjennom
Hvilke aktiviteter bruker dere allerede?
Kanskje har dere allerede brukt aktiviteter som kan sies å være karrierelæringsaktiviteter. Start med å få oversikt over hva dere allerede gjør.
Har dere samlet, beskrevet, systematisert og lagret aktivitetene dere allerede bruker? Hvis ikke: tenk gjennom og diskuter de ulike oppgavene og aktivitetene dere har brukt som dere nå vurderer kan være gode aktiviteter i forbindelse med karrierelæring.
- Lag en oversikt.
- Velg så ut de aktivitetene dere har hatt best erfaring med, og beskriv dem på en enkel måte
- Så kan dere ha et fagmøte eller to der dere presenterer oppgavene/aktivitetene for hverandre, og sammen blir enige om hvilke dere vil beskrive nærmere, prøve ut og eventuelt utvikle videre.
- Nederst på siden finner du en mal som kan brukes for å beskrive karrierelæringsaktivitetene.
Sett i gang
Skal dere utvikle nye karrierelæringsaktiviteter?
Bare sett i gang! Det kan være lurt å gjøre det så konkret som mulig. Slik kan dere gå frem:
- Se for dere en målgruppe eller en «type» veisøker
- Er det en individuell aktivitet, eller skal dette skje i en gruppe? Hvem består i så fall i gruppen av? Vil de ha et ganske likt, eller helt forskjellig utgangspunkt?
- Definer en tidsramme (lang eller kort tid)
- Skal aktiviteten skje en gang, eller strekke seg over flere møtepunkter
- I hvilket format skal aktiviteten foregå? Skal den foregå på et kontor, i et stort/lite rom, «ute i verden», digitalt eller på andre lokasjoner/ i andre formater?
- Hvem og hvor mange skal være involvert i aktiviteten fra deres side? Hvilke ulike oppgaver og roller skal de involverte ha? Skal noen utenforstående inn å bidra?
- Hvordan organisere aktiviteten slik at den på best mulig måte legger til rette for at utforsking og læring kan skje?
- Tenk gjennom hva som er et ønsket læringsutbytte. Det kan variere avhengig av hvem som deltar i aktiviteten, men det kan allikevel være en ide å forsøke å beskrive dette.
Bruk gjerne malen nederst på siden for å beskrive aktivitetene dere utvikler.
Mal til karrierelæringsaktivitetene
Tips
Noen tips på veien
- Det går an å ta utgangspunkt i en av karriereknappene (lenke?), eventuelt i ett av ordene i hver knapp, for så å utvikle en aktivitet knyttet til denne.
- Eller så kan aktiviteten inkludere flere temaer og/eller knapper i kombinasjon – det viktigste er å vurdere hva din veisøker eller gruppe kan ha mest nytte av.
- Vær kreativ og føl deg fri – det er mye forskjellig som kan fungere, og dere vet best!
- Gå til karriereveiledningslitteraturen eller kollegers erfaringer for å bli inspirert. Bruk alt dere kan om karriereveiledning, karrierelæring og læring.
- Gjør gjerne utviklingsarbeidet sammen med gode kolleger. Sett av tid til å være i «grønn fase»/drive med kreativ utvikling – gjør det til noe gøy! Men pass på at ideene blir fanget og beskrevet.
- Prøv ut aktivitetene! Gjør dere erfaringer med hvordan de funker. Juster og tilpass. Del erfaringer fra utprøving med hverandre.
- Vær nysgjerrig på hvordan de som deltar opplever aktivitetene. Det kan være en ide å innhente noen tilbakemeldinger og gjøre eventuelle justeringer basert på disse.
- Planlegg gjerne at dette skal være en systematisk utviklingsprosess/fase på egen arbeidsplass. Kanskje setter dere dere et mål om at x antall nye aktiviteter skal være utviklet og prøvd ut innen en gitt dato.
- Hold lederen informert om det gode faglige arbeidet som er på gang!
Gode ressurser
Kartlegg din kontekst for karrierelæringen
Hva er din kontekst for karriereveiledningen?
I denne kartleggingsoppgaven er målet å sette fokus på hvilke rammer som påvirker veiledningen og se muligheter innenfor disse rammene og egen veiledningskontekst.