- Serier
- Kvalitetspakken
- Kvalitetspakken: Kunnskapsgrunnlag
Kvalitetspakken: Kunnskapsgrunnlag
Det er et mål å jobbe systematisk med å utvikle en karriereveiledningstjeneste som har en kunnskapsbasert praksis.
Det er et mål å jobbe systematisk med å utvikle en karriereveiledningstjeneste som har en kunnskapsbasert praksis. Det innebærer å anvende informasjon om brukergruppen, brukerstemmer, forskning og erfaringsbasert kunnskap som utgangspunkt for evaluering og utvikling av tjenesten.
Dette innsatsområdet handler om å ha en kunnskapsbasert praksis.
For deg som leder handler det om å reflektere over og identifisere aktuelle utviklingsområder i egen virksomhet. Verktøyet Vår kvalitet i kvalitetsrammeverket skal være en støtte til å kartlegge kvaliteten på tjenestene og planlegge det videre arbeidet med å utvikle tjenestene. Det kan også være nyttig å reflektere over hvordan den erfaringsbaserte kunnskapen om karriereveiledning kan deles på arbeidsplassen..
Hva sier andre ledere?
I denne refleksjonsfilmen får du høre fra to ledere som diskuterer hvordan de jobber med innsatsområdet kunnskapsgrunnlag.
Bruk gjerne stikkordene fra filmen som utgangspunkt for refleksjon.
Stikkord fra filmen
- Bruke kunnskap om egen organisasjon
- Registrering av egen aktivitet
- Jobbe kunnskapsbasert
- Forskningsinformert praksis
- Brukermedvirkning
- Livslang karrierelæring og karriereveiledning
Refleksjonsspørsmål til deg som leder
- Hvordan innhenter dere kunnskap om tilbudet deres?
- Hvor mange veisøkere mottar tilbud, hvem er det som bruker tilbudet, hva ønsker de veiledning om, hvor mange veiledninger får de osv.
- Hvordan kan dere få mer kunnskap om veisøkernes erfaringer med tilbudet deres?
- Hvordan kan du legge til rette for at karriereveilederne jobber kunnskapsbasert?