Kvalitetspakken: Kunnskapsgrunnlag

Det er et mål å jobbe systematisk med å utvikle en karriereveiledningstjeneste som har en kunnskapsbasert praksis.

Det er et mål å jobbe systematisk med å utvikle en karriereveiledningstjeneste som har en kunnskapsbasert praksis. Det innebærer å anvende informasjon om brukergruppen, brukerstemmer, forskning og erfaringsbasert kunnskap som utgangspunkt for evaluering og utvikling av tjenesten.  

Dette innsatsområdet handler om å ha en kunnskapsbasert praksis. 

For deg som leder handler det om å reflektere over og identifisere aktuelle utviklingsområder i egen virksomhet. Verktøyet Vår kvalitet i kvalitetsrammeverket skal være en støtte til å kartlegge kvaliteten på tjenestene og planlegge det videre arbeidet med å utvikle tjenestene. Det kan også være nyttig å reflektere over hvordan den erfaringsbaserte kunnskapen om karriereveiledning kan deles på arbeidsplassen..


Hva sier andre ledere?

I denne refleksjonsfilmen får du høre fra to ledere som diskuterer hvordan de jobber med innsatsområdet kunnskapsgrunnlag.

Bruk gjerne stikkordene fra filmen som utgangspunkt for refleksjon.

Stikkord fra filmen

  • Bruke kunnskap om egen organisasjon 
  • Registrering av egen aktivitet 
  • Jobbe kunnskapsbasert 
  • Forskningsinformert praksis 
  • Brukermedvirkning 
  • Livslang karrierelæring og karriereveiledning

Refleksjonsspørsmål til deg som leder

  1. Hvordan innhenter dere kunnskap om tilbudet deres?  
  2. Hvor mange veisøkere mottar tilbud, hvem er det som bruker tilbudet, hva ønsker de veiledning om, hvor mange veiledninger får de osv. 
  3. Hvordan kan dere få mer kunnskap om veisøkernes erfaringer med tilbudet deres? 
  4. Hvordan kan du legge til rette for at karriereveilederne jobber kunnskapsbasert?