Kvalitetspakken

I Kvalitetspakken får ledere inspirasjon til hvordan bruke kvalitetsmodellens syv innsatsområder i arbeidet med kvalitetssikring.

Kvalitetsrammeverket kan virke stort, og det kan være krevende for deg som leder å ha den fulle oversikt.  

I Kvalitetspakken for du en introduksjon til Kvalitetsmodellen og en modul for hvert innsatsområde. Hensikten er å gi støtte og inspirasjon til leders arbeid med kvalitetsutvikling.

Hver modul inneholder:

  • En introduksjon til innsatsområdet 
  • Refleksjonsspørsmål til ledere
  • En refleksjonsfilm der ledere operasjonaliserer hvert innsatsområde fra eget perspektiv 
  • Forslag til relevante ressurser

 

1

Ledelse

Ledelse

For deg som leder handler ledelse om å jobbe for at tjenesten og tilbudene har god kvalitet på alle de seks andre innsatsområdene i kvalitetsmodellen, og at arbeidet med karriereveiledning og karrierelæring er strukturert, koordinert og planlagt.

2

Etikk

Etikk

Når du som leder skal legge til rette for en etisk god praksis i karriereveiledning og karrierelæring, er det nyttig å kjenne til de etiske retningslinjene i kvalitetsrammeverket, og tenke gjennom hvordan du kan legge til rette for strukturert etisk refleksjon, kollegastøtte og debrif.

3

Tilbud og innhold

Tilbud og innhold

For deg som leder kan det være nyttig å være bevisst på at karrierelæring skal bidra til at veisøker får styrket sin karrierekompetanse, og blir bedre i stand til å håndtere liv, læring og arbeid, også i forandring og overganger. Å bidra til karrierekompetanse er et av målene for utbyttet av karriereveiledning.

4

Rammer og organisering

Rammer og organisering

Som leder jobber du med tjenestens oppdrag, ressurssituasjon, organisering, avklaring av ansvarsområder og rolleforståelsen blant medarbeidere. Det kan være nyttig å tenke gjennom hvilket ansvar eier av tjenesten har, og hva du som leder har ansvar for.

5

Kompetanse

Kompetanse

For deg som leder handler det om å jobbe systematisk og strategisk med å utvikle og vedlikeholde kompetansen til de som jobber med karriereveiledning og karrierelæring

6

Kunnskapsgrunnlag

Kunnskapsgrunnlag

For deg som leder handler det om å reflektere over og identifisere aktuelle utviklingsområder i egen virksomhet.

7

Nettverk og samarbeid

Nettverk og samarbeid

Det innebærer å ha kjennskap til andre aktørers oppdrag og tilbud, avklare fordeling av oppgaver og ansvar, og å utvikle avtaler og rutiner for samarbeid.

Verktøyet Vår kvalitet

Verktøyet Vår kvalitet gir deg hjelp i struktureringen av kvalitetsutviklingsarbeidet. Få tips til hvordan du kan bruk verktøyet her.

Kvalitetspakken: Tilbud og innhold

Det er et mål å jobbe strukturert og systematisk med å utvikle et karriereveiledningstilbud som er tilgjengelig og som gir veisøkere et godt utbytte.

Kvalitetspakken: Kunnskapsgrunnlag

Det er et mål å jobbe systematisk med å utvikle en karriereveiledningstjeneste som har en kunnskapsbasert praksis.

Foto av tre kolleger som sitter rundt et bord og prater med Vår kvalitet på skjermen og Kvalitetsmodellen på bordet.

Kvalitetspakken: Ledelse

Det er et mål å sikre at karriereveiledningstjenesten ledes på en måte som bidrar til god kvalitet på karriereveiledningstilbudet.

Kvalitetspakken: Etikk

Det er et mål å jobbe systematisk med å utvikle og opprettholde en etisk god praksis

Kvalitetspakken: Nettverk og samarbeid

Det er et mål å jobbe systematisk for å få et godt samarbeid med relevante aktører og instanser.

Kvalitetspakken: Rammer og organisering

Det er et mål at tjenestene har forutsigbare og tilstrekkelige ressurser til å løse sine oppdrag og oppgaver med god kvalitet.

Kvalitetspakken: Kompetanse

Det er et mål å jobbe systematisk og strategisk med å utvikle og vedlikeholde kompetansen til de som jobber med karriereveiledning.