- Tema
- Kompetansestandarder
- Refleksjonsoppgaver Anne
Refleksjonsoppgaver Anne
Bruk disse refleksjonsoppgavene som utgangspunkt for samtaler rundt veiledningen med Anne. Oppgavene er ordnet etter seks ulike team.
Spenninger og dilemmaer
- Hvilke spenninger og dilemmaer opplever Anne?
- Hvilke karriereknapper tenker dere er spesielt relevante å bruke i veiledninger med Anne?
Yrkesfag vs. studiespesialiserende
- Hvilke holdninger har du til yrkesfag vs. studiespesialiserende?
- Påvirker dine holdninger veiledningen av elever?
- Påvirkes du av samfunnets krav om å rekruttere til spesielle utdanningsløp?
- Er dette et tema du tar opp med elevene?
Kjønnsutradisjonelle valg
Anne vurderer å velge Vg1 Teknologi- og industrifag, hvor det er stor overvekt er gutter.
- Hvilke holdninger har du til kjønnsutradisjonelle valg?
- Har du noen erfaringer med det?
- Hvordan ville du tatt opp dette som et tema med Anne i veiledningen?
Foreldre
Anne og veilederen avtaler en ny veiledning hvor foreldrene til Anne skal være med. Det kan virke som om foreldrene har et ønske om at Anne skal velge studiespesialisering.
- Hva er din rolle når elevene og foreldrene har ulike meninger.
- Hvor langt kan du gå i å ta Annes parti? Er det situasjoner hvor det er greit å ta foreldrenes parti?
- Hva kan det gjøre med relasjonen til eleven?
Karrierelæringsaktiviteter
- Hvilke karrierelæringsaktiviteter hadde det vært nyttige for Mia å være med på i ungdomsskolen og på videregående skole?
- Hva kunne det vært spesielt nyttig for Mia å lære om, utforske eller trene på?
- Hvilke karrierelæringsaktiviteter deltar deres elever på, og hvorfor har dere valgt disse? Er det andre aktiviteter dere kunne ønske at deres elever kunne deltatt på?
Ressursbruk
- Kan alle elever på deres skole få individuelle veiledningssamtaler dersom de ønsker det?
- Hvordan prioriterer dere eventuelt hvilke elever som skal få karriereveiledning?
- Hvis en elev som Anne ikke selv ba om veiledning, ville hun fått det på deres skole da?
- Ville hun fått tilbud om flere veiledninger?