Refleksjon: Tematiske spørsmål Anne

Bruk gjerne disse refleksjonsspørsmålene som utgangspunkt for videre samtaler rundt veiledningen med Anne

Oppgavene er ordnet etter seks ulike team.

Spenninger og dilemmaer 

  • Hvilke spenninger og dilemmaer opplever Anne? 
  • Hvilke karriereknapper tenker dere er spesielt relevante å bruke i veiledninger med Anne?  

Yrkesfag vs. studiespesialiserende 

  • Hvilke holdninger har du til yrkesfag vs. studiespesialiserende?  
  • Påvirker dine holdninger veiledningen av elever? 
  • Påvirkes du av samfunnets krav om å rekruttere til spesielle utdanningsløp? Er dette et tema du tar opp med elevene? 

Kjønnsutradisjonelle valg 

  • Anne vurderer å velge Vg1 Teknologi- og industrifag, hvor det er stor overvekt er gutter. 
  • Hvilke holdninger har du til kjønnsutradisjonelle valg?  
  • Har du noen erfaringer med det? 
  • Hvordan ville du tatt opp dette som et tema med Anne i veiledningen? 

Foreldre 

  • Anne og veilederen avtaler en ny veiledning hvor foreldrene til Anne skal være med.  
  • Det kan virke som om foreldrene har et ønske om at Anne skal velge studiespesialisering.  
  • Hva er din rolle når elevene og foreldrene har ulike meninger.  
  • Hvor langt kan du gå i å ta Annes parti?  
  • Er det situasjoner hvor det er greit å ta foreldrenes parti?  
  • Hva kan det gjøre med relasjonen til eleven? 

Karrierelæringsaktiviteter 

  • Hvilke karrierelæringsaktiviteter hadde det vært nyttige for Mia å være med på i ungdomsskolen og på videregående skole? 
  • Hva kunne det vært spesielt nyttig for Mia å lære om, utforske eller trene på?
  • Hvilke karrierelæringsaktiviteter deltar deres elever på, og hvorfor har dere valgt disse? 
  • Er det andre aktiviteter dere kunne ønske at deres elever kunne deltatt på?  

Ressursbruk 

  • Kan alle elever på deres skole få individuelle veiledningssamtaler dersom de ønsker det?  
  • Hvordan prioriterer dere eventuelt hvilke elever som skal få karriereveiledning?  
  • Hvis en elev som Anne ikke selv ba om veiledning, ville hun fått det på deres skole da?  
  • Ville hun fått tilbud om flere veiledninger?