- Serier
- Veiledningsrommet
- Utforsk kompetansestandardene #Nora
Utforsk kompetansestandardene #Nora
Hvilke kompetanser bruker karriereveilederen i veiledningen med Nora?
De tverrsektorielle kompetansestandardene består syv kompetanseområder. Hvert kompetanseområde er delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene.
I denne refleksjonsdelen får du mulighet til å utforske noen av de syv kompetanseområdene og reflektere rundt hvilke kunnskaper, ferdigheter eller generell kompetanse som karriereveilederen tar i bruk i veiledningen med Nora.
Kompetanseområde 3: Karrierefaglige teorier og metoder
Dette kompetanseområdet handler blant annet om at du som karriereveileder skal du ha oversikt over bredden i det teoretiske feltet som omhandler karriereutvikling og karriereveiledning, og kunne anvende karriereteori til å utvikle og berike perspektiver i veiledningen og gjøre bevisste og tilpassede metodevalg
En karriereveileder skal ha:
- kunnskap om hvordan individet gjør valg, og hva som påvirker individet sine valg og karriereutvikling
Reflekter rundt:
Nora syns det er vanskelig å ta valg og vil ha konkrete råd.
- Hva trenger du å kunne om hvordan mennesker tar valg? Er det likt for alle? Hvordan kan du finne ut hvordan din veisøker liker å ta valg?
- Hvordan tar du valg selv? Hva om veisøkeren din er har helt andre valgstrategier? Hva må du tenke på da?
- Hvordan håndterer du det at en veisøker krever svar, vil ha konkrete råd og blir frustrert når hen ikke får det?
- Er det noen ganger i orden å gi råd i karriereveiledning?
En karriereveileder skal være:
- bevisst på og kunne begrunne valg av karriereveiledningsmetoder
Reflekter rundt:
- Er det noen karriereveiledningsmetoder som passer til alle veisøkere? Er det noen metoder som bare passer til noen få?
- Veilederen bruker en visualiseringsøvelse (retirement-party). Hva kan slike øvelser bidra til?
- Hva gjør du for å flytte perspektivet til veisøkeren, dersom det er låst?
- Kan det være utfordrende å få veisøker med på slike øvelser?
Kompetanseområde 4: Karrierelæring
Dette kompetanseområdet handler om at du som karriereveileder kan legge til rette for læringsprosesser og aktiviteter, slik at veisøker får økt læringsutbytte og utvikler karrierekompetanse.
En karriereveileder skal:
- legge til rette for veiledningsprosesser for individer med læring og utforsking som mål
Reflekter rundt:
Alle sier til Nora at hun har alle muligheter med en mastergrad, men hun opplever at hun har få valg.
- Hvilke metoder eller grep bruker du for å åpne mulighetshorisonten til veisøkeren?
- Hvordan veilede et ungt menneske som etter endt utdanning først da forstår at noen valg er tatt, og at det har konsekvenser for videre karriereutvikling?
- Skal alle veisøkere lære det samme i karriereveiledning?
Kompetanseområde 5: Utdanning og arbeid
Som karriereveileder må du blant annet ha oppdatert kunnskap om og innsikt i karriereveiledningens særlige fokusområder: utdanning og arbeid.
En karriereveileder skal ha:
- kjennskap til arbeidslivets behov og etterspørsel etter arbeidskraft
Reflekter rundt:
- Nora ønsker konkrete forslag til hvor hun kan jobbe som sosiolog. Hvordan ville du som veileder møtt denne forventningen?
- Hvilken kunnskap trenger du om arbeidslivet for å kunne veilede om ulike type jobber?
- Nora ønsker en jobb hvor hun kan gjøre verden til et bedre sted. Hvordan kan du støtte veisøker med å finne ut av et slikt ønske? Kan alle jobber bidra til å "gjøre verden til et bedre sted" på en eller annen måte?
- Skal en karriereveileder uoppfordret bringe inn spørsmål om bærekraft i veiledning om utdanning og arbeid?
En karriereveileder skal ha:
- kunnskap om forventninger og krav knyttet til jobbsøkerprosessen
Reflekter rundt:
- Nora har skrevet utkast til en søknad og CV. Hvordan støtter du veisøkere med deres søknader og CV?
- Er det noen endringer og trender i hvordan søknader skal utformes? Hvordan holder du deg oppdatert?
- Hva om Nora har brukt KI for å lage en jobbsøknad. Hva er din holdning til det? Har du oppdatert kompetanse innenfor dette temaet?
Hvilke andre kompetanseområder synes dere er relevante i veiledningen med Nora?
Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene.