Utforsk kompetansestandardene #Nora

Hvilke kompetanser bruker karriereveilederen i veiledningen med Nora?

De tverrsektorielle kompetansestandardene består syv kompetanseområder. Hvert kompetanseområde er delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene.  

I denne refleksjonsdelen får du mulighet til å utforske noen av de syv kompetanseområdene og reflektere rundt hvilke kunnskaper, ferdigheter eller generell kompetanse som karriereveilederen tar i bruk i veiledningen med Nora. 



Kompetanseområde 3: Karrierefaglige teorier og metoder  

Dette kompetanseområdet handler blant annet om at du som karriereveileder skal du ha oversikt over bredden i det teoretiske feltet som omhandler karriereutvikling og karriereveiledning, og kunne anvende karriereteori til å utvikle og berike perspektiver i veiledningen og gjøre bevisste og tilpassede metodevalg
 
En karriereveileder skal ha:

- kunnskap om hvordan individet gjør valg, og hva som påvirker individet sine valg og karriereutvikling 

Reflekter rundt:

 Nora syns det er vanskelig å ta valg og vil ha konkrete råd. 

  1. Hva trenger du å kunne om hvordan mennesker tar valg? Er det likt for alle? Hvordan kan du finne ut hvordan din veisøker liker å ta valg? 
  2. Hvordan tar du valg selv? Hva om veisøkeren din er har helt andre valgstrategier? Hva må du tenke på da?  
  3.  Hvordan håndterer du det at en veisøker krever svar, vil ha konkrete råd og blir frustrert når hen ikke får det? 
  4. Er det noen ganger i orden å gi råd i karriereveiledning? 

 
 
En karriereveileder skal være:

- bevisst på og kunne begrunne valg av karriereveiledningsmetoder

Reflekter rundt:

  1. Er det noen karriereveiledningsmetoder som passer til alle veisøkere? Er det noen metoder som bare passer til noen få? 
  2. Veilederen bruker en visualiseringsøvelse (retirement-party).  Hva kan slike øvelser bidra til?  
  3. Hva gjør du for å flytte perspektivet til veisøkeren, dersom det er låst? 
  4. Kan det være utfordrende å få veisøker med på slike øvelser?  

 


Kompetanseområde 4: Karrierelæring

Dette kompetanseområdet handler om at du som karriereveileder kan legge til rette for læringsprosesser og aktiviteter, slik at veisøker får økt læringsutbytte og utvikler karrierekompetanse.  

En karriereveileder skal:

- legge til rette for veiledningsprosesser for individer med læring og utforsking som mål 

 Reflekter rundt:

 Alle sier til Nora at hun har alle muligheter med en mastergrad, men hun opplever at hun har få valg.   

  1. Hvilke metoder eller grep bruker du for å åpne mulighetshorisonten til veisøkeren?  
  2. Hvordan veilede et ungt menneske som etter endt utdanning først da forstår at noen valg er tatt, og at det har konsekvenser for videre karriereutvikling? 
  3.  Skal alle veisøkere lære det samme i karriereveiledning? 

 Kompetanseområde 5: Utdanning og arbeid 

Som karriereveileder må du blant annet ha oppdatert kunnskap om og innsikt i karriereveiledningens særlige fokusområder: utdanning og arbeid.  

En karriereveileder skal ha:

- kjennskap til arbeidslivets behov og etterspørsel etter arbeidskraft 

 Reflekter rundt:

  1. Nora ønsker konkrete forslag til hvor hun kan jobbe som sosiolog. Hvordan ville du som veileder møtt denne forventningen? 
  2. Hvilken kunnskap trenger du om arbeidslivet for å kunne veilede om ulike type jobber? 
  3. Nora ønsker en jobb hvor hun kan gjøre verden til et bedre sted. Hvordan kan du støtte veisøker med å finne ut av et slikt ønske? Kan alle jobber bidra til å "gjøre verden til et bedre sted" på en eller annen måte? 
  4. Skal en karriereveileder uoppfordret bringe inn spørsmål om bærekraft i veiledning om utdanning og arbeid? 


En karriereveileder skal ha:

- kunnskap om forventninger og krav knyttet til jobbsøkerprosessen 

Reflekter rundt:

  1. Nora har skrevet utkast til en søknad og CV. Hvordan støtter du veisøkere med deres søknader og CV? 
  2. Er det noen endringer og trender i hvordan søknader skal utformes? Hvordan holder du deg oppdatert? 
  3.  Hva om Nora har brukt KI for å lage en jobbsøknad. Hva er din holdning til det? Har du oppdatert kompetanse innenfor dette temaet? 

Hvilke andre kompetanseområder synes dere er relevante i veiledningen med Nora?

Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene.