- Serier
- Veiledningsrommet
- Utforsk kompetansestandardene #Markus
Utforsk kompetansestandardene #Markus
Hvilke kompetanser bruker karriereveilederen i veiledningen med Markus?
De tverrsektorielle kompetansestandardene består syv kompetanseområder. Hvert kompetanseområde er delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene.
I denne refleksjonsdelen får du mulighet til å utforske noen av de syv kompetanseområdene og reflektere rundt hvilke kunnskaper, ferdigheter eller generell kompetanse som karriereveilederen tar i bruk i veiledningen med Markus.
Kompetanseområde 1: Veiledningsprosesser og relasjoner
Dette kompetanseområdet handler om de mer generelle veiledningsferdighetene og relasjonsferdighetene. Som karriereveileder skal du ivaretar viktige prosesser med mennesker i endring og utvikling gjennom profesjonelle samtaler. Det handler blant annet om å utvikle gode relasjonelle rammer, og å bruke adekvate veiledningsmetoder og verktøy.
En karriereveileder skal kunne:
-utvikle gode relasjonelle rammer for veiledningen
Reflekter rundt:
- Markus var kort i svarene sine på chat. Hva gjør veileder i den digitale veiledningen for å bygge tillit hos Markus? Hvordan kan man skape en god relasjon i digitale veiledninger? Er det noe veileder bør unngå å gjøre/skrive?
- Hva gjør veilederen i den fysiske veiledningen for å bygge tillit hos Markus? Hva pleier du å gjøre for å bygge tillit hos dine veisøkere?
- Markus unngår øyekontakt med veileder og kommer i starten med korte svar. Hva kan være gode relasjonelle rammer for den fysiske veiledningen med Markus?
En karriereveileder skal kunne:
- anvende sentrale veiledningsferdigheter for å skape nødvendig struktur og framdrift
Reflekter rundt:
- Snakker du med veisøkeren din om mål for veiledningen? Hvordan gjør du det? Er det alltid lett?
- Hvordan får man framdrift i den digitale veiledningen? Har du noen teknikker du bruker for å drive veiledningen framover?
Kompetanseområde 2: Etikk
Dette kompetanseområdet handler blant annet om å vise etisk god praksis i karriereveiledningsarbeidet.
En karriereveileder skal kunne:
- gjenkjenne etisk utfordrende situasjoner og gjøre gode vurderinger av hva som er en etisk forsvarlig handling
Reflekter rundt:
- Veilederen oppfordrer Markus til å se tilbake på livet sitt, helt fra unge år, og fortelle om det. Hvilke etiske dilemmaer mener du kan oppstå i valg av en slik metode i veiledningen?
- Er det noen grenser for hvilke personlige tema som kan bringes inn i veiledning? Er opplevelser med sorg for krevende å inkludere i veiledning? Er det andre temaer som ikke bør være en del av en veiledningssamtale?
- Dersom du vurderer at dere ikke bør gå inn på for personlige temaer: Hvordan kan du avgrense på en respektfull måte? Hvordan allikevel ivareta veisøkerens behov for å bli sett og anerkjent?
En karriereveileder skal kunne:
- utvikle og utøve etisk handlekraft i det daglige veiledningsarbeidet
Reflekter rundt:
- Hvordan ville du håndtert det hvis veisøkeren din knakk sammen i gråt? Hører følelser hjemme i veiledningsrommet? Tåler du følelsesutbrudd i veiledningen? Har veisøkers følelser noe med etikk å gjøre?
- Markus kommer inn i veiledningsrommet med hele seg.
Skal veisøker kunne fortelle alt om seg selv? Hvor går grensen for hva som ikke hører hjemme i karriereveiledningen? Handler grensen om veileders personlige tålegrense for andres følelser?
En karriereveileder skal kunne:
- forholde seg til og handle i tråd med etiske retningslinjer i sin praksis
I retningslinje nummer 2 står det: Når jeg gir karriereveiledning, håndterer jeg saker jeg har kompetanse og mandat til. Jeg erkjenner min faglige begrensning, og opplyser veisøker om andre relevante instanser og tjenester.
Reflekter rundt:
- I den digitale karriereveiledningen oppfordres Markus til å oppsøke fysisk karriereveiledning. Dersom karriereveilederen, i den fysiske samtalen, ble bekymret for den mentale helsen til Markus, hvem kunne han ha oppfordret Markus til å ta kontakt med da?
- Kan du gi god karriereveiledning når du skjønner at veisøker har mange utfordringer knyttet til sin psykiske helse?
- Hvilke tanker gjør du deg om at en veisøker går til behandling hos en psykolog i samme periode som vedkommende får karriereveiledning.
Kompetanseområde 3: Karrierefaglige teorier og metoder
Dette kompetanseområdet handler blant annet om å ha kompetanse om fysiske og digitale veiledningsformer. Som karriereveileder skal du integrere og balansere fysisk og digital veiledning, og kunne vurdere hvilken form og arena som er mest hensiktsmessig i den aktuelle karriereveiledningsaktiviteten.
En karriereveileder skal ha:
-kunnskap om fysiske og digitale veiledningsformer, hvordan de hver for seg og sammen bidrar til fleksible karriereveiledningsprosesser
Reflekter rundt:
Markus oppsøker både digital og fysisk veiledning.
- Hvordan utfyller disse to formene hverandre? Hva er likheter og forskjeller i fysisk og digital veiledning?
- Dersom du veileder i digitale formater, hva opplever du kan være utfordrende? Hva er fordelene med digital veiledning?
- Digitale veiledningsformer kan være både chat, epost, telefon og video-veiledning. Hva er forskjellen på disse formatene for deg som karriereveiledning? Og hva må du tenke spesielt på i de ulike formatene? Er det noe du bør tenke på når du kombinerer flere veiledningsformer?
Kompetanseområde 6: Målgrupper og kontekst
Dette kompetanseområdet handler om å ha kunnskap om ulike målgrupper, om hvilke omgivelser som påvirker karriereutvikling og hva som skaper rammer for karriereveiledning. Som karriereveileder skal du blant annet å ha innsikt i hvordan sosiokulturelle faktorer kan påvirke veisøkerens karriereutvikling, og bevisst anvende innsikten i møte med veisøker for å bidra til å utvide veisøkers mulighetshorisont.
En karriereveileder skal ha:
-innsikt i konsekvenser av utenforskap og betydningen av inkludering og sosial rettferdighet for individ og samfunn
Reflekter rundt:
- Hva er samfunnsgevinsten av å inkludere flere i arbeid?
- Markus forteller om at han er isolert og at han blir sittende mest hjemme og game. Hvordan ville det å starte i utdanning eller arbeid kunne ha påvirket livet til Markus? Hva tenker du det ville kreve av tilpasninger på en arbeidsplass for å unngå at Markus sluttet?
- Er du spesielt engasjert i en gruppe som står utenfor arbeidslivet? Er karriereveiledning et virkemiddel for inkludering av denne gruppen?
En karriereveileder skal kunne:
-anerkjenne den enkeltes livssituasjon og behov og bidra til utforskning av muligheter og begrensninger
Reflekter rundt:
- Hva om Markus fikk en jobb, men deretter sluttet i den og kom tilbake til deg for mer veiledning. Hvordan ville du lagt opp den videre veiledningsprosessen med han da?
- Hadde du startet forfra med å utforske muligheter og begrensninger? Eller ville tilnærmingen vært en annen da?
Er det andre kompetanseområder dere synes er relevante i veiledningen med Markus?
Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene.