- Serier
- Veiledningsrommet
- Utforsk kompetansestandardene #Hilde
Utforsk kompetansestandardene #Hilde
Hvilke kompetanser bruker karriereveilederen i veiledningen med Hilde?
De tverrsektorielle kompetansestandardene består syv kompetanseområder. Hvert kompetanseområde er delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene.
I denne refleksjonsdelen får du mulighet til å utforske noen av de syv kompetanseområdene og reflektere rundt hvilke kunnskaper, ferdigheter eller generell kompetanse som karriereveilederen tar i bruk i veiledningen med Hilde.
Kompetanseområde 1: Veiledningsprosesser og relasjoner
Dette kompetanseområdet handler om de mer generelle veiledningsferdighetene og relasjonsferdighetene. Som karriereveileder skal du ivaretar viktige prosesser med mennesker i endring og utvikling gjennom profesjonelle samtaler. Det handler blant annet om å utvikle gode relasjonelle rammer, og å bruke adekvate veiledningsmetoder og verktøy.
En karriereveileder skal ha:
-kunnskap om hva som bidrar til refleksjon, fremdrift og struktur (de ulike fasene i veiledning).
Reflekter rundt:
- Innledningsvis i filmen forteller karriereveilederen Hilde om sin rolle som karriereveileder. Hvordan pleier du å avklare forventningene til veisøkere, og rollen din som karriereveileder?
- Det kan være ulike faser i en veiledningssamtale. Hvilke faser tenker du det typisk er i en veiledningssamtale? Hvilken fase liker du best? Er inndelingen i faser til hjelp i din veiledning? Er det noen faser du synes er litt krevende?
- Hilde har flere utfordringer med sin helse og økonomi. Kan en hel veiledningssamtale handle om veisøkers hindringer? Hva om veisøker ikke er klar til å snakke om noe annet enn det som er krevende i sitt liv? Hvordan skifte veisøkeres oppmerksomhet fra å snakke om utfordringer til å snakke om muligheter?
En karriereveileder skal kunne:
-anvende sentrale veiledningsferdigheter for å skape nødvendig struktur og fremdrift
Reflekter rundt:
- Hilde kommer stadig tilbake til alt hun synes er vanskelig i livet sitt. Hva gjør karriereveilederen for å endre retning og skape nødvendig fremdrift i samtalen? Har du opplevd at du må bryte av en veisøker i din veiledning? Hvilke ferdigheter har du da tatt i bruk? Hva har du sagt og gjort?
Kompetanseområde 4: Karrierelæring
Dette kompetanseområdet handler blant annet om at du som karriereveileder har god kunnskap om karrierelæring og vet hvordan karrierekompetanse kan bidra til at den enkelte blir bedre i stand til å håndtere forandring og overganger i liv, læring og arbeid.
En karriereveileder skal ha:
-kunnskap om kompleksiteten i det å håndtere forandringer og overganger i liv, læring og arbeid
Reflekter rundt:
- Karriereveilederen i filmen anerkjenner at Hilde synes det er krevende å stå i arbeid med de utfordringene hun har. Hvordan legger du til rette for at veisøkeren kan få snakke om det som er vanskelig i livet og i jobben?
- I filmen avbryter karriereveilederen Hilde fordi hun ikke klarer å gi slipp på det som er vanskelig. Hva gjør du for at veisøkere skal håndtere forandringer og overganger i livet og i jobben?
- Hilde får i oppgave å fortsette kompetansekartleggingen hjemme. Hvordan bidrar det til at Hilde kan få økt karrierekompetanse? Hvilke karrierelæringsaktiviteter kan være aktuelle å bruke i slike veiledningssamtaler?
Kompetanseområde 5: Utdanning og arbeid
Som karriereveileder må du blant annet ha oppdatert kunnskap om og innsikt i karriereveiledningens særlige fokusområder: utdanning og arbeid.
En karriereveileder skal kunne:
- vurdere utdannings- og arbeidsmarkedsinformasjon sammen med veisøker opp mot veisøkers ønsker, muligheter og begrensninger
Reflekter rundt:
- Hilde har mange forslag til jobber hun kunne tenkt seg, men som ligner den hun ble utbrent i. Hvordan ville du tilnærmet deg den tematikken?
- Hvor detaljert kunnskap om enkelte arbeidsplasser trenger en karriereveileder for å kunne veilede på en god måte?
- Hvilke tanker gjør du deg om at Hilde vurderer å jobbe på et krisesenter? Tror du det kunne vært bra for henne?
Er det andre kompetanseområder dere synes er relevante i veiledningen med Hilde?
Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene.