Utforsk kompetansestandardene #Hasan

Hvilke kompetanser bruker karriereveilederen i veiledningen med Hasan?

De tverrsektorielle kompetansestandardene består syv kompetanseområder. Hvert kompetanseområde er delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene.  

I denne refleksjonsdelen får du mulighet til å utforske noen av de syv kompetanseområdene og reflektere rundt hvilke kunnskaper, ferdigheter eller generell kompetanse som karriereveilederen tar i bruk i veiledningen med Hasan. 



Kompetanseområde 1: Veiledningsprosesser og relasjoner

Dette kompetanseområdet handler om de mer generelle veiledningsferdighetene og relasjonsferdighetene. Som karriereveileder skal du ivaretar viktige prosesser med mennesker i endring og utvikling gjennom profesjonelle samtaler. Det handler blant annet om å utvikle gode relasjonelle rammer, og å bruke adekvate veiledningsmetoder og verktøy.  

En karriereveileder har:

- kunnskap om hva som bidrar til refleksjon, framdrift og struktur (de ulike fasene i veiledning) 

 Reflekter rundt:

  1. Hasan sier i starten av veiledningen at han er fastlåst. Hvordan ville du startet veiledningssamtalen med Hasan? 
  2. Hvordan ville du tenkt om videre framdrift? Setter du et mål om hvor veiledningssamtalene skal ende opp? 

 

En karriereveileder skal kunne:

- anvende sentrale veiledningsferdigheter 

Reflekter rundt:

  1. Veileder bruker “speiling” av Hasan i veiledningen. La du merke til når veileder “speilet” Hasan? Hvordan opplevde du det? Bruker du speiling i din veiledning? 
  2. Hvordan vet man som karriereveileder når og hvor ofte en skal speile veisøker? 
  3. Veileder speilet også kroppsspråket til Hasan. Når bruker du bevisst kroppsspråket ditt i veiledning?
  4. Hva er det du pleier å passe spesielt på når det gjelder dine ansiktsuttrykk eller kroppsspråk? 


Kompetanseområde 2: Etikk 

Dette kompetanseområdet handler blant annet om å vise etisk god praksis i karriereveiledningsarbeidet.  

En karriereveileder skal være: 

- bevisst egne verdier, holdninger og atferd i relasjon med veisøker, kan kritisk vurdere egen rolleutøvelse  

Reflekter rundt:

Hasan er skoleflink, men har avbrutt to høyere utdanningsløp.  

  1. Har du noen ganger ambisjoner på vegne av veisøkerne dine? Forteller du veisøker om det? 
  2. Skal du som veileder ha noen mening om veisøkers videre karrierevei?  

Hasan er en sjarmerende ung mann.  

  1. Hvordan påvirkes veiledningen av møter med veisøkere du får ekstra empati for?  
  2. Og motsatt: hvordan påvirkes veiledningen når du ikke føler empati for veisøker? 

Kompetanseområde 3: Karrierefaglige teorier og metode 

Dette kompetanseområdet handler blant annet om at du som karriereveileder skal du ha oversikt over bredden i det teoretiske feltet som omhandler karriereutvikling og karriereveiledning, og kunne anvende karriereteori til å utvikle og berike perspektiver i veiledningen og gjøre bevisste og tilpassede metodevalg. 

En karriereveileder skal være:

- bevisst på og kan begrunne valg av karriereveiledningsmetoder 

Reflekter rundt:

  1. Hva kan kreative metoder bidra til i karriereveiledning? Hva er egentlig kreative metoder?  
  2. Veilederen inviterer Hasan til å være med på øvelsen “tom stol”. Hva gjør veileder i filmen for å ufarliggjøre øvelsen “tom stol”?  Bruker du noen lignende øvelser i din veiledning? 
  3. Spiller det noen rolle hvor du har lært de karriereveiledningsmetodene du bruker?  

Kompetanseområde 6: Målgrupper og kontekst

Dette kompetanseområdet handler om å ha kunnskap om ulike målgrupper, om hvilke omgivelser som påvirker karriereutvikling og hva som skaper rammer for karriereveiledning. Som karriereveileder skal du blant annet å ha innsikt i hvordan sosiokulturelle faktorer kan påvirke veisøkerens karriereutvikling, og bevisst anvende innsikten i møte med veisøker for å bidra til å utvide veisøkers mulighetshorisont. 

En karriereveileder skal kunne:

- anerkjenne den enkeltes livssituasjon og behov og bidra til utforskning av muligheter og begrensninger 

 Reflekter rundt:

  1. På hvilken måte har dine omgivelser påvirket dine karrierevalg? 
  2. Hasan føler et press fra familien om å ta høyere utdanning. Hvordan ville du snakket med Hasan om det?  Ville du ha snakket med Hasans om hans kulturelle bakgrunn?  
  3. Trenger du som karriereveileder å ha kunnskap om alle lands kulturer?  
  4. Hvordan tenker du at den norske kulturen påvirker folks karriereutvikling? Påvirker den alle landets innbyggere likt?  


Er det andre kompetanseområder dere synes er relevante i veiledningen med Hasan? 

Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene.