- Serier
- Veiledningsrommet
- Utforsk kompetansestandardene #Hasan
Utforsk kompetansestandardene #Hasan
Hvilke kompetanser bruker karriereveilederen i veiledningen med Hasan?
De tverrsektorielle kompetansestandardene består syv kompetanseområder. Hvert kompetanseområde er delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene.
I denne refleksjonsdelen får du mulighet til å utforske noen av de syv kompetanseområdene og reflektere rundt hvilke kunnskaper, ferdigheter eller generell kompetanse som karriereveilederen tar i bruk i veiledningen med Hasan.
Kompetanseområde 1: Veiledningsprosesser og relasjoner
Dette kompetanseområdet handler om de mer generelle veiledningsferdighetene og relasjonsferdighetene. Som karriereveileder skal du ivaretar viktige prosesser med mennesker i endring og utvikling gjennom profesjonelle samtaler. Det handler blant annet om å utvikle gode relasjonelle rammer, og å bruke adekvate veiledningsmetoder og verktøy.
En karriereveileder har:
- kunnskap om hva som bidrar til refleksjon, framdrift og struktur (de ulike fasene i veiledning)
Reflekter rundt:
- Hasan sier i starten av veiledningen at han er fastlåst. Hvordan ville du startet veiledningssamtalen med Hasan?
- Hvordan ville du tenkt om videre framdrift? Setter du et mål om hvor veiledningssamtalene skal ende opp?
En karriereveileder skal kunne:
- anvende sentrale veiledningsferdigheter
Reflekter rundt:
- Veileder bruker “speiling” av Hasan i veiledningen. La du merke til når veileder “speilet” Hasan? Hvordan opplevde du det? Bruker du speiling i din veiledning?
- Hvordan vet man som karriereveileder når og hvor ofte en skal speile veisøker?
- Veileder speilet også kroppsspråket til Hasan. Når bruker du bevisst kroppsspråket ditt i veiledning?
- Hva er det du pleier å passe spesielt på når det gjelder dine ansiktsuttrykk eller kroppsspråk?
Kompetanseområde 2: Etikk
Dette kompetanseområdet handler blant annet om å vise etisk god praksis i karriereveiledningsarbeidet.
En karriereveileder skal være:
- bevisst egne verdier, holdninger og atferd i relasjon med veisøker, kan kritisk vurdere egen rolleutøvelse
Reflekter rundt:
Hasan er skoleflink, men har avbrutt to høyere utdanningsløp.
- Har du noen ganger ambisjoner på vegne av veisøkerne dine? Forteller du veisøker om det?
- Skal du som veileder ha noen mening om veisøkers videre karrierevei?
Hasan er en sjarmerende ung mann.
- Hvordan påvirkes veiledningen av møter med veisøkere du får ekstra empati for?
- Og motsatt: hvordan påvirkes veiledningen når du ikke føler empati for veisøker?
Kompetanseområde 3: Karrierefaglige teorier og metode
Dette kompetanseområdet handler blant annet om at du som karriereveileder skal du ha oversikt over bredden i det teoretiske feltet som omhandler karriereutvikling og karriereveiledning, og kunne anvende karriereteori til å utvikle og berike perspektiver i veiledningen og gjøre bevisste og tilpassede metodevalg.
En karriereveileder skal være:
- bevisst på og kan begrunne valg av karriereveiledningsmetoder
Reflekter rundt:
- Hva kan kreative metoder bidra til i karriereveiledning? Hva er egentlig kreative metoder?
- Veilederen inviterer Hasan til å være med på øvelsen “tom stol”. Hva gjør veileder i filmen for å ufarliggjøre øvelsen “tom stol”? Bruker du noen lignende øvelser i din veiledning?
- Spiller det noen rolle hvor du har lært de karriereveiledningsmetodene du bruker?
Kompetanseområde 6: Målgrupper og kontekst
Dette kompetanseområdet handler om å ha kunnskap om ulike målgrupper, om hvilke omgivelser som påvirker karriereutvikling og hva som skaper rammer for karriereveiledning. Som karriereveileder skal du blant annet å ha innsikt i hvordan sosiokulturelle faktorer kan påvirke veisøkerens karriereutvikling, og bevisst anvende innsikten i møte med veisøker for å bidra til å utvide veisøkers mulighetshorisont.
En karriereveileder skal kunne:
- anerkjenne den enkeltes livssituasjon og behov og bidra til utforskning av muligheter og begrensninger
Reflekter rundt:
- På hvilken måte har dine omgivelser påvirket dine karrierevalg?
- Hasan føler et press fra familien om å ta høyere utdanning. Hvordan ville du snakket med Hasan om det? Ville du ha snakket med Hasans om hans kulturelle bakgrunn?
- Trenger du som karriereveileder å ha kunnskap om alle lands kulturer?
- Hvordan tenker du at den norske kulturen påvirker folks karriereutvikling? Påvirker den alle landets innbyggere likt?
Er det andre kompetanseområder dere synes er relevante i veiledningen med Hasan?
Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene.