- Serier
- Veiledningsrommet
- Kompetansestandardene i veiledningen med Casper
Kompetansestandardene i veiledningen med Casper
Hvilke kompetanser bruker karriereveileder i veiledningen med Casper? Kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen består syv kompetanseområder.
Innenfor hvert kompetanseområde er kompetansen delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen.
I oppgavene til hvert kompetanseområde er det trukket fram en kunnskap eller en ferdighet, som det er laget refleksjonsspørsmål til.
Kompetanseområde 1: Veiledningsprosesser og relasjoner
Dette kompetanseområdet dreier seg blant annet om at du som karriereveilederen har kunnskap om ulike arbeidsmåter, slik at veiledningen kan tilpasses den enkelte elev. Det finnes mange teoretiske og metodiske retninger innenfor veiledningsfaget. For deg som karriereveileder er det viktig å ha et bredt repertoar for å kunne ta bevisste og begrunnede valg av metoder og verktøy.
En karriereveileder i skolen skal kunne:
- anvende sentrale veiledningsferdigheter som er tilpasset den enkelte elev, gruppe eller klasse
- Hva tenker du på som sentrale veiledningsferdigheter? Er det ferdigheter du mener er viktigere enn andre?
- Hvilke ferdigheter i veiledning er det som kan være nyttige for å «treffe» elever som Casper der de er? Er det noen feller du som karriereveileder kan gå i når du ønsker å «gå bak fasaden» til slike elever?
- Ville Casper hatt nytte av gruppeveiledning? Hva måtte du som karriereveilederen ha vært spesielt oppmerksom på da?
Kompetanseområde 6: Målgrupper og kontekst
Dette kompetanseområdet dreier seg om kunnskap om mangfoldet av elever i skolen, deres behov og forutsetninger for å ta gode valg om utdanning og arbeid, og hva som setter rammer for skolens karriereveiledning. Det handler også om ferdigheter du som karriereveilederen trenger for å kunne bistå elevene i utforsking av egne muligheter.
En karriereveileder i skolen skal kunne:
- anerkjenne elevens livssituasjon og behov, og kunne bidra til utforskning av muligheter og begrensninger
- Casper fikk være i et bilverksted i arbeidsuken sin. Hvordan vil denne erfaringen kunne bidra til hans videre utforsking av sine muligheter og begrensninger?
- Hva hvis karriereveilederen kunne ordnet Casper arbeid i en frisørsalong i stedet for i et bilverksted. Hadde karriereveilederen måtte snakket med Casper om det på en annen måte da?
- Hvordan tenker du at Casper ville ha reagert på å tilbringe arbeidsuken sin i en frisørsalong? Hva kreves det av deg som karriereveileder når elevene skal utforske kjønnsutradisjonelt arbeid?
Kompetanseområde 7: Utvikling, nettverk og samarbeid
Dette kompetanseområdet handler om kunnskaper og ferdigheter du som karriereveileder trenger for å kunne drive utviklingsarbeid og samarbeide med andre skoler, utdanningsinstitusjoner og arbeidslivet, i samarbeid med ledelsen og lærere.
En karriereveileder i skolen skal kunne:
- bygge nettverk og samarbeide med utdanningsinstitusjoner og arbeidsliv og med andre karriereveiledningstjenester
- Hvordan jobber din skole med å skaffe et nettverk med arbeidsgivere? Hvilken rolle har du som karriereveileder i dette arbeidet?
- Hvilke ferdigheter trenger en karriereveileder for å bygge nettverk og samarbeide med arbeidslivet? Er det en del av kompetansen det kan være vanskelig å sette ord på?
- Hvilke fem gode råd ville du gitt en ny karriereveileder som skal samarbeide med arbeidslivet?
Hvilke andre kompetanseområder synes dere er relevante? Sett dem gjerne opp og reflekter rundt hvilken kompetanse karriereveilederen bruker. Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene for karriereveileder i skolen.