- Serier
- Veiledningsrommet
- Kompetansestandardene i veiledningen med Anne
Kompetansestandardene i veiledningen med Anne
Hvilke kompetanser bruker karriereveileder i veiledningen med Anne? Kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen består syv kompetanseområder.
Innenfor hvert kompetanseområde er kompetansen delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen.
Til hvert kompetanseområde finner du refleksjonsspørsmål fra en kunnskap, en ferdighet og en generell kompetanse.
Kompetanseområde 3: Karrierefaglige teorier og metoder
Valg, overganger og karriereutvikling står i fokus i dette kompetanseområdet. For deg som karriereveileder handler det om å ha kunnskap om elevenes valgprosess og hva som påvirker den, og om hvilke faktorer som er viktige for å skape gode overganger mellom skoleslag, fagområder, mellom skole og læreplass, skole og høyere utdanning.
Karriereveilederen i skolen skal ha kunnskap om:
- hvordan elever gjør valg, og hva som påvirker elevens valg og karriereutvikling
Reflekter rundt:
- Det er flere forhold som påvirker Annes valg av utdanningsprogram, blant annet venners valg, foreldrenes holdninger, tanker rundt høyere utdanning og framtidige jobbmuligheter. Hvordan anerkjenner karriereveilederen i filmen at det kan være vanskelig for Anne å velge?
- Hvordan pleier du å støtte elever i deres valgprosesser? Hva sier du da?
- Utfordrer du elever i deres valgprosesser? Hvordan gjør du det?
- Hva mener du kan bidra til å trygge elever på beslutningstaking?
- Noen ganger kan det hende at du gjør elevene mer utrygge i sine beslutninger. Hva har du sagt eller gjort da? Hvordan kan du snu det?
- I veiledningen går veileder og Anne gjennom fordeler og ulemper ved de ulike utdanningsprogrammene. Er det andre tilnærminger eller metoder du tenker hadde vært fine å bruke i veiledningen med Anne? Tenk det gjerne som en prosess med flere veiledninger.
Kompetanseområde 5: Utdanning og arbeid
Dette kompetanseområdet handler om kunnskapen du som karriereveilederen trenger om utdanning og arbeid, for å legge til rette for at elevene kan gjøre informerte og bevisste valg.
En karriereveileder i skolen skal ha:
- oppdatert kunnskap om utdanningssystemet på alle nivåer
- Tror du Anne opplever at karriereveilederen har oppdatert kunnskap om utdanningssystemet? Hvordan kommer denne kompetansen fram i veiledningen?
- Hva ligger det i å ha “oppdatert kunnskap”? Hva må du kunne for å ha oppdatert kunnskap om utdanningssystemet på alle nivåer?
Gi ett eksempel på hvordan du tar i bruk denne kompetansen i din veiledning.
Kompetanseområde 6: Målgrupper og kontekst
Foreldrenes betydning for elevenes valg av utdanning og arbeid er godt dokumentert gjennom forskning. Dette kompetanseområdet handler blant annet om at det for deg som karriereveileder blir viktig å etablere en god samarbeidsrelasjon med foreldrene for å kunne bistå elevene i deres valgprosess og karrierelæring.
En karriereveileder i skolen skal kunne:
- samhandle med foresatte om elevenes valgprosess og karrierelæring
- Hvordan kan du som karriereveileder etablere en god samarbeidsrelasjon med foreldrene om elevenes valgprosess og karrierelæring? Hva krever det av deg?
- Tenk på en gang du fikk til spesielt god samhandling med foreldrene om elevens valgprosess og karrierelæring – hva gjorde du da?
Hvilke andre kompetanseområder synes dere er relevante? Sett dem gjerne opp og reflekter rundt hvilken kompetanse karriereveilederen bruker. Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene for karriereveileder i skolen.