- Serier
- Det levende kvalitetslaboratoriet
- Det levende kvalitetslaboratoriet: Lab 2
Profesjonalitet og metodefrihet
Hvem bestemmer hvordan du skal veilede? I dette laboratoriet utforsker vi hva profesjonalitet og metodefrihet betyr, vi lurer på hvorfor dette er viktig og du vil få eksperimentere med å utvikle metodikk helt etter ditt hode.

I dette laboratoriet får dere utforske metodefrihet og lage egne karriereknapper. Dette er en aktivitet som kan være fin å gjøre sammen med kolleger, for eksempel i et fagmøte, en workshop eller på en samling. Du kan også lage nye karriereknapper for deg selv.
Det går også an å lage karriereknapper sammen med en veisøker, som del av veiledningsprosessen, for eksempel i samtale om hvilke faktorer som påvirker veisøkerens situasjon.
Laboratoriet har to deler.
- I del en får dere fordype dere i tema karrierekompetanse og karrierelæring og lese om hva det kan bety å være en profesjonell karriereveileder
- I del to får dere lage egne karriereknapper
Del 1: Faglig fordypning
Her er noen tips til faglig fordypning om karrierekompetanse og karrierelæring
- Lær litt om hva karrierekompetanse og karrierelæring er
- Bruk Kvalitetslaboratoriet og særlig fagfilmen om karrierekompetanse
- Sett dere inn i hva karriereknappe er
- Se fagsnutten om karrierelæring
- Bruk litt tid på verktøyet Din karrierelæring, som kan gi litt inspirasjon til bruk av de eksisterende karriereknappene.
- Dere kan også dele karriereknappene mellom dere og presentere de enkeltvis for hverandre, eller se disse små filmene om hver karriereknapp.
Les gjerne om Den profesjonelle karriereveileder | Veilederforum.no og Profesjonell karriereveiledning i skolen | HK-dir
Del 3: Lag dine egne karriereknapper
Start med å print ut noen tomme karriereknapper.Du finner lenken under.
- Diskuter i grupper eller to og to hva som kan være nye karriereknapper.
- Skriv ned de nye ordparene på de tomme knappene
- Presenter for hverandre og fortell hvordan dere har tenkt om de enkelte nye knappene
- Diskuter hvordan og i hvilke situasjoner de nye knappene kan brukes
- Avslutt med en refleksjon om hvordan det var å lage egne, nye knapper
