- Tema
- Kompetansestandarder
- Uten tittel
Uten tittel
Bli med ... inn i ...
Her kommen en introtekst om veisøker
Denne ressursen består av to hoveddeler:
1. Veiledningsrommet med Anne
Episodene kan sees sammen som en serie eller de kan brukes hver for seg. Til hver episode kan du eller dere bruke spørsmålene til refleksjon.
- Episode 1: Møt ..
- Episode 2: Veiledningen
- Episode 3: Refleksjonene
- Kompetansestandardene i veiledningsrommet
2. Refleksjonsoppgaver
Start gjerne med å reflektere rundt hvilken kompetanse karriereveilederen bruker i veiledningen. Caset kan også brukes til refleksjon rundt de andre teamene i kvalitetsrammeverket. Gå gjennom refleksjonsoppgavene og bruk dem gjerne som utgangspunkt for felles refleksjon.
- Fokus på Kompetansestandardene
- Fokus på Etikk
- Fokus på Karrierekompetanse
- Fokus på Kvalitetssirking
Episode 1: Møt eleven Anne
En intro til del 1
Episode 2: Bli med Anne inn i Veiledningsrommet
Intro
Episode 3: Reflekter sammen om kompetanse
I filmene under reflekterer karriereveilederne Per, Kari og Tor over disse spørsmålene:
- Hvordan anerkjenne at det å ta valg er krevende? Hvordan støtter og utfordrer dere elevene i valg av videre utdanning?
- Hvordan legge til rette for god samhandling med foresatte? Hvordan legger dere til rette for god samhandling med foresatte om elevenes valgprosess og karrierelæring?
- Hvordan åpne opp for refleksjon hos elevene? Hvordan legger dere til rette for refleksjon hos elevene over valg av utdanning og videre karriere?
Kompetansestandardene i veiledningsrommet
Hvilke kompetanser bruker karriereveileder i veiledningen? Hvilke kompetanseområder er mest relevante?
Karrierefaglige teorier og metoder
- har kunnskap om hvordan elever gjør valg, og hva som påvirker elevens valg og karriereutvikling
- Det er flere forhold som påvirker Annes valg av utdanningsprogram bla venners valg, foreldrenes holdninger, tanker rundt høyere utdanning og framtidige jobbmuligheter. Hvordan anerkjenner veileder at det kan være vanskelig for Anne å velge?
- Hvordan pleier du å støtte elever i deres valgprosesser? Utfordrer du elever i deres valgprosesser? Hvordan gjør du det? Hva mener du kan bidra til å trygge elever på beslutningstaking?
- I veiledningen går veileder og Anne gjennom fordeler og ulemper ved de ulike utdanningsprogrammene. Er det andre tilnærminger eller metoder du tenker hadde vært fine å bruke i veiledningen med Anne? Tenk det gjerne som en prosess med flere veiledninger.
Utdanning og arbeid
- har oppdatert kunnskap om utdanningssystemet på alle nivåer
- Tror du Anne opplever at veilederen har oppdatert kunnskap om utdanningssystemet? Hvordan kommer denne kompetansen fram i veiledningen?
- Hva ligger det i å ha “oppdatert kunnskap”? Hva må du kunne for å ha oppdatert kunnskap om utdanningssystemet på alle nivåer?
- Gi ett eksempel på hvordan du tar i bruk denne kompetansen i din veiledning.
Målgrupper og kontekst
- kan samhandle med foresatte om elevenes valgprosess og karrierelæring
- Hvordan kan du som karriereveileder etablere en god samarbeidsrelasjon med foreldrene om elevenes valgprosess og karrierelæring? Hva krever det av deg?
- Nevn en gang du fikk til spesielt god samhandling med foreldrene om elevens valgprosess og karrierelæring.
Fokus på Etikk
- Hvilke tanker gjør du deg om veisøkeren Anne? Hvilken førforståelse har du? Hva kan du være spesielt oppmerksom på i veiledninger med elever som Anne?
- Anne står i valget mellom Vg1 Studiespesialisering (ST) og Vg1 Teknologi- og yrkesfag (TIF). Anne opplever en klar forventning fra foreldrene om å velge studiespesialisering. Hvordan ville du tatt opp det som tema i veiledningen?
- Hvilke holdninger har du til yrkesfag vs. studiespesialiserende? Påvirker dine holdninger veiledningen av elever? Påvirkes du av samfunnets krav om å rekruttere til spesielle utdanningsløp? Er dette et tema du tar opp med elevene?
- Anne vurderer å velge Vg1 Teknologi- og industrifag, hvor det er stor overvekt er gutter. Hvilke holdninger har du til kjønnsutradisjonelle valg? Hvordan ville du tatt opp dette som et tema med Anne i veiledningen?
- Anne og veilederen avtaler en ny veiledning hvor foreldrene til Anne skal være med. Hvilke etiske utfordringer kan oppstå i veiledning hvor foreldrene er til stede? Hva bør veilederen være spesielt oppmerksom på i slike veiledninger?
Fokus på karrierekompetanse
- Hvilke spenninger og dilemmaer opplever Anne? Hvilke karriereknapper tenker dere er spesielt relevante å bruke i veiledninger med Anne?
- Hvilke veiledningsspørsmål kunne vært fine å bruke? Tenk gjerne på veiledningen som en prosess, hvor det er mulig med flere veiledninger med Anne.
- Hvilke karrierekompetanser tenker dere at Anne trenger hjelp til å utvikle?
- Er det noe spesiell kompetanse Anne trenger å utvikle, eller har alle elever på 10. trinn det samme behovet?
- Hvilke karrierelæringsaktiviteter hadde det vært nyttig for Anne å jobbe med i faget utdanningsvalg, eller i andre fag? Hva kunne det vært spesielt nyttig for Anne å lære om, utforske eller trene på?
Refleksjonsoppgaver
- Hvilke tanker gjør du deg om veisøkeren Anne? Hvilken førforståelse har du? Hva kan du være spesielt oppmerksom på i veiledninger med elever som Anne?
- Anne står i valget mellom Vg1 Studiespesialisering (ST) og Vg1 Teknologi- og yrkesfag (TIF). Anne opplever en klar forventning fra foreldrene om å velge studiespesialisering. Hvordan ville du tatt opp det som tema i veiledningen?
- Hvilke holdninger har du til yrkesfag vs. studiespesialiserende? Påvirker dine holdninger veiledningen av elever? Påvirkes du av samfunnets krav om å rekruttere til spesielle utdanningsløp? Er dette et tema du tar opp med elevene?
- Anne vurderer å velge Vg1 Teknologi- og industrifag, hvor det er stor overvekt er gutter. Hvilke holdninger har du til kjønnsutradisjonelle valg? Hvordan ville du tatt opp dette som et tema med Anne i veiledningen?
- Anne og veilederen avtaler en ny veiledning hvor foreldrene til Anne skal være med. Hvilke etiske utfordringer kan oppstå i veiledning hvor foreldrene er til stede? Hva bør veilederen være spesielt oppmerksom på i slike veiledninger?
- Hvilke spenninger og dilemmaer opplever Anne? Hvilke karriereknapper tenker dere er spesielt relevante å bruke i veiledninger med Anne?
- Hvilke veiledningsspørsmål kunne vært fine å bruke? Tenk gjerne på veiledningen som en prosess, hvor det er mulig med flere veiledninger med Anne.
- Hvilke karrierekompetanser tenker dere at Anne trenger hjelp til å utvikle?
- Er det noe spesiell kompetanse Anne trenger å utvikle, eller har alle elever på 10. trinn det samme behovet?
- Hvilke karrierelæringsaktiviteter hadde det vært nyttig for Anne å jobbe med i faget utdanningsvalg, eller i andre fag? Hva kunne det vært spesielt nyttig for Anne å lære om, utforske eller trene på?
- Hvilket utbytte er det ønskelig at Anne får av karriereveiledningen?
- I veiledningen med Anne kom det fram at hun hadde vært med på flere karrierelæringsaktiviteter i klasserommet, og på en utdanningsmesse. Hvilke karrierelæringsaktiviteter deltar deres elever på, og hvorfor har dere valgt disse?
- Kan alle elever på deres skole få individuelle veiledningssamtaler dersom de ønsker det? Hvordan prioriterer dere eventuelt hvilke elever som skal få karriereveiledning? Hvis en elev som Anne ikke selv ba om veiledning, ville hun fått det på deres skole da? Ville vedkommende fått tilbud om flere veiledninger?
- Foreldre og foresatte kan for eksempel involveres gjennom foreldremøter hvor karriereveiledning er tema, eller gjennom arrangementer for både elever og foreldre. Hvordan involveres foreldre i karriereveiledningen på deres skole? Er det andre måter dere kan involvere foreldre på? Pleier elever å være positive til å ha med seg foreldre til veiledning?