- Tema
- Kompetansestandarder
- Kompetansestandardene i veiledning med Mia
Kompetansestandardene i veiledning med Mia
Hvilke kompetanser bruker karriereveileder i veiledningen med Mia? Kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen består syv kompetanseområder.
Innenfor hvert kompetanseområde er kompetansen delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen.
I oppgavene til hvert kompetanseområde er det trukket fram en kunnskap eller en ferdighet, som det er laget refleksjonsspørsmål til.
Kompetanseområde 1: Veiledningsprosesser og relasjoner
Dette kompetanseområdet handler blant annet om betydningen av relasjonen mellom deg som karriereveileder og elevene, og at du trenger kommunikasjonsferdigheter og relasjonelle ferdigheter, for å oppnå en god prosess med eleven, gruppen eller klassen.
En karriereveileder i skolen skal ha kunnskap om:
- hvordan etablere, utvikle og vedlikeholde gode relasjoner i veiledning
- Mia virker lukket i veiledningen. Hva gjør karriereveilederen i filmen for å skape kontakt og gjøre Mia mottakelig for veiledning? Hvilke grep tar du for å etablere gode relasjoner i veiledning.
- Karriereveilederen vekket jo interessen til Mia gjennom å snakke om hennes drømmeyrke som var pilot. Er det andre tilnærminger, enn spørsmål om drømmeyrke, som kan være med på å sette mål for framtiden?
- Hvis Mia hadde vært avvisende gjennom hele veiledningen, hvordan ville du lagt opp det videre veiledningsløpet for henne da?
Kompetanseområde 2: Etikk
Dette området dreier seg om det du som karriereveilederen trenger å vite noe om for å kunne utøve en etisk forsvarlig veiledning. De tverrsektorielle etiske retningslinjene for karriereveiledning i Nasjonalt kvalitetsrammeverk er en faglig standard for etikk i veiledningen. Kunnskap om disse og bakgrunnen for dem gir deg som karriereveileder en etisk plattform for arbeidet. Karriereveiledning i skolen er omfattet av lovbestemmelser som handler om personvern og behandling av personopplysninger.
En karriereveileder i skolen skal:
- kjenne etiske retningslinjer for karriereveiledning, og ha kunnskap om lovbestemmelser som handler om personvern
- Har du lest og tenkt gjennom innholdet i de etiske retningslinjene?
- Er det noen av retningslinjene du opplever som spesielt relevant for veiledningen av Mia?
- Er det noen andre av de etiske retningslinjene du opplever som spesielt relevante for din praksis?
- Er det noen av de etiske retningslinjene som ikke er relevante for din karriereveiledning?
En karriereveileder i skolen skal også kunne:
- kritisk vurdere egen rolleutøvelse
- Det vil alltid være en maktubalanse mellom en karriereveileder og en elev.
Et tankeeksperiment: Tenk deg at karriereveilederen virkelig hadde demonstrert sin makt i veiledningen på en måte som ikke hadde vært til det beste for Mia. Hva hadde karriereveilederen sagt og gjort da? - Hvilken makt ligger i din rolle som karriereveileder? Hvordan unngår du overtramp i din veiledning? Hvordan vil du beskrive den kompetansen du bruker da?
Kompetanseområde 4: Karrierelæring
Dette området handler om kunnskap om hvorfor karrierekompetanse er viktig for å kunne ta gode valg og håndtere overganger nå og gjennom livet, og om hvilke ferdigheter du som karriereveileder trenger for å kunne legge til rette for karrierelæring, og for å kunne vurdere om karrierelæringsaktivitetene gir relevant utbytte for elevene.
En karriereveileder i skolen skal kunne:
- planlegge, gjennomføre og vurdere utbyttet av ulike karrierelæringsaktiviteter
- Hvordan legger karriereveilederen til rette for karrierelæring for Mia?
- Er det andre karrierelæringsaktiviteter det kunne vært nyttig for Mia å delta på? Har du noen favoritter?
- Hvordan vurderer du utbytte av karrierelæringsaktiviteter? Skiller det seg fra hvordan du og dine kollegaer vurderer læringsutbyttet av annen opplæring i skolen?
Hvilke andre kompetanseområder synes dere er relevante? Sett dem gjerne opp og reflekter rundt hvilken kompetanse karriereveilederen bruker. Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene for karriereveileder i skolen.