Kategorisert under:

Fokus på kompetansestandardene Anne

Hvilke kompetanser bruker karriereveileder i veiledningen med Anne? Kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen består syv kompetanseområder. 

Innenfor hvert kompetanseområde er kompetansen delt inn i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Klikk på modellen og les mer om kompetansestandardene for karriereveilederen i skolen. 

I oppgavene til hvert kompetanseområde er det trukket fram en kunnskap eller en ferdighet, som det er laget refleksjonsspørsmål til.  

Kompetanseområde 3: Karrierefaglige teorier og metoder 

Valg, overganger og karriereutvikling står i fokus i dette kompetanseområdet. For karriereveilederen handler det om å ha kunnskap om elevenes valgprosess og hva som påvirker dem, og om hvilke faktorer som er viktig for å skape gode overganger. 

Karriereveilederen i skolen:  
- har kunnskap om hvordan elever gjør valg, og hva som påvirker elevens valg og karriereutvikling  

Reflekter rundt: 

  1. Det er flere forhold som påvirker Annes valg av utdanningsprogram, blant annet venners valg, foreldrenes holdninger, tanker rundt høyere utdanning og framtidige jobbmuligheter. Hvordan anerkjenner veileder at det kan være vanskelig for Anne å velge?  
  2. Hvordan pleier du å støtte elever i deres valgprosesser? Utfordrer du elever i deres valgprosesser? Hvordan gjør du det? Hva mener du kan bidra til å trygge elever på beslutningstaking? 
  3. I veiledningen går veileder og Anne gjennom fordeler og ulemper ved de ulike utdanningsprogrammene. Er det andre tilnærminger eller metoder du tenker hadde vært fine å bruke i veiledningen med Anne?  

Kompetanseområde 5: Utdanning og arbeid 

Mer tekst her – Line legger inn 

Karriereveilederen i skolen:
- har oppdatert kunnskap om utdanningssystemet på alle nivåer  

Reflekter rundt: 

  1. Hva ligger det i å ha “oppdatert kunnskap”? Hva må du kunne for å ha oppdatert kunnskap om utdanningssystemet på alle nivåer? Hvordan holder du deg oppdatert? 
  2. Hvordan legger du til rette for at elever får kvalitetssikret og relevant informasjon om utdanningssystemet? Tror du Anne opplever at veilederen har oppdatert kunnskap om utdanningssystemet? Hvordan kommer denne kompetansen fram i veiledningen?  
  3. Gi eksempel på hvordan du tar i bruk kunnskap om utdanningssystemet i din veiledning. 

Kompetanseområde 6: Målgrupper og kontekst 

Foreldregruppa er en målgruppe…..Line legger inn mer tekst 

Karriereveilederen i skolen:
- kan samhandle med foresatte om elevenes valgprosess og karrierelæring  

Reflekter rundt: 

  1. Hvordan kan du som karriereveileder etablere en god samarbeidsrelasjon med foreldre om elevenes valgprosess og karrierelæring? Hva krever det av deg? 
  2. Fortell om en gang du fikk til spesielt god samhandling med foreldrene om elevens valgprosess og karrierelæring. Hvilken kompetanse brukte du da? 

Hvilke andre kompetanseområder synes dere er relevante? Sett dem gjerne opp og reflekter rundt hvilken kompetanse karriereveilederen bruker. Klikk på modellen for å lese mer om kompetansestandardene for karriereveileder i skolen.