Kategorisert under:

Fokus på etikk, karrierekompetanse og kvalitetssikring Anne

Fokus på Etikk

  1. Hvilke tanker gjør du deg om veisøkeren Anne? Hvilken førforståelse har du? Hva kan du være spesielt oppmerksom på i veiledninger med elever som Anne?
  2. Anne står i valget mellom Vg1 Studiespesialisering (ST) og Vg1 Teknologi- og yrkesfag (TIF). Anne opplever en klar forventning fra foreldrene om å velge studiespesialisering. Hvordan ville du tatt opp det som tema i veiledningen?
  3. Hvilke holdninger har du til yrkesfag vs. studiespesialiserende? Påvirker dine holdninger veiledningen av elever? Påvirkes du av samfunnets krav om å rekruttere til spesielle utdanningsløp? Er dette et tema du tar opp med elevene?
  4.  Anne vurderer å velge Vg1 Teknologi- og industrifag, hvor det er stor overvekt er gutter. Hvilke holdninger har du til kjønnsutradisjonelle valg? Hvordan ville du tatt opp dette som et tema med Anne i veiledningen?
  5.  Anne og veilederen avtaler en ny veiledning hvor foreldrene til Anne skal være med. Hvilke etiske utfordringer kan oppstå i veiledning hvor foreldrene er til stede? Hva bør veilederen være spesielt oppmerksom på i slike veiledninger?


Fokus på karrierekompetanse

  • Hvilke spenninger og dilemmaer opplever Anne? Hvilke karriereknapper tenker dere er spesielt relevante å bruke i veiledninger med Anne?
  •  Hvilke veiledningsspørsmål kunne vært fine å bruke? Tenk gjerne på veiledningen som en prosess, hvor det er mulig med flere veiledninger med Anne. 
  • Hvilke karrierekompetanser tenker dere at Anne trenger hjelp til å utvikle? 
  •  Er det noe spesiell kompetanse Anne trenger å utvikle, eller har alle elever på 10. trinn det samme behovet?
  • Hvilke karrierelæringsaktiviteter hadde det vært nyttig for Anne å jobbe med i faget utdanningsvalg, eller i andre fag? Hva kunne det vært spesielt nyttig for Anne å lære om, utforske eller trene på?