- Serier
- Veiledningsrommet
- Veiledningsrommet Mia
Bli med inn i Veiledningsrommet med Mia
Mia er 16 år og er elev i VG1 studiespesialisering. Bli med Mia inn i veiledningsrommet, se hvilken kompetanse karriereveilederen bruker og reflekter sammen med kolleger.
Veiledningsrommet med Mia
Denne ressursen består av seks deler:
- Episode 1: Møt eleven Mia
- Episode 2: Se veiledningen med Mia
- Episode 3: Reflekter sammen med karriereveilederne
- Refleksjon: Kompetansestandardene i karriereveiledningen
- Refleksjon: Tematiske oppgaver
- Relevante ressurser
Episode 1: Møt eleven Mia
Møt eleven Mia
Etter å ha sett filmen, reflekter sammen rundt:
- Hvilke karriererelaterte utfordringer har Mia?
- Er det noe ved Mias situasjon, som du kjenner igjen hos dine veisøkere?
Episode 2: Se veiledningen med Mia
Se veiledningen med Mia
De to veiledningsøyeblikkene handler om:
- Trygge rammer
- Karrierelæring
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan ville du veiledet Mia?
- Veiledningen med Mia viser bare to veiledningsøyeblikk, altså to korte utdrag av en hel veiledning. Er det noe mer, eller annet, du tenker burde vært sagt eller gjort i denne veiledningen?
- Hvordan ville du lagt opp det videre karriereveiledningsløpet for Mia?
Episode 3: Reflekter sammen
Reflekter sammen med karriereveiledere
Denne episoden er i tre deler. Hver del fokusere på et refleksjonsspørsmål. Du kan også velge å se samlefilmen.
Refleksjon: Kompetansestandardene i veiledningen
Kompetansestandardene i veiledningen
Hvilke kompetanser bruker karriereveileder i veiledningen med Anne?
Refleksjon: Tematiske oppgaver
Refleksjon: Tematiske oppgaver
Hvilke spenninger og dilemmaer opplever Anne? Hva er din rolle når elevene og foreldrene har ulike meninger. Her får dere reflektere videre rundt ulike tema i veiledningen med Anne.
Relevante ressurser
Utdanning i et kjønnsperspektiv
Anne forteller at du tror det er mange gutter på yrkesfag. Her finner du en oversikt over kjønnsfordeling i utdanningsprogrammene.
Veiledning av veisøkere under press fra omgivelsene
Anne kjenner på et press fra sine omgivelser i valget av utdanning. I resursen Etisk refleksjon i team er dette et tema.